
A csecsemő mozgásfejlődése több, egymásra épülő szakaszból álló folyamat. A szakaszoknak megvan az időrendisége, amely a baba testi és idegrendszeri fejlődésével van összefüggésben. Ez egy nagyon bonyolult és összetett dolog, részletes ismeretét nem kell a szülőknek tudniuk, de az alapvető irányvonalakkal érdemes tisztában lenni, mert így hamarabb felismerhetik az esetleges eltéréseket. Szerencsére a rendszeres státusz-vizsgálatokra épülő védőnői-, és gyermekorvosi tanácsadások segítségével ma már időben észlelhetők a kóros elmaradások.
1-2 hetes kor: A újszülött izmai még feszesek, ennek egyik jele, hogy a kezét a feje mellett behajlítva, öklét zárva tartja. A fejét nem bírja tartani, fekvő helyzetben pedig felváltva valamelyik oldalra fordítja, ha megpróbáljuk „egyenesbe hozni”, rövid időn belül visszafordítja a fejét. Hason fekve, mivel fejét kiemelni még nem tudja, ezért a szivacsba „fúrja”, segíteni kell neki oldalra fordítani. A fényes, mozgó tárgyakat csak 1-2 mp-ig figyeli, a nagyobb zajokra adott reakciója pedig az egész testére kiterjed „megrebben”.
1 hónapos kor: A csecsemő, a kezeit még mindig ökölbe szorítja, de a gondozási tevékenység közben már megfigyelhető, hogy izmai kevésbé feszesek, képes kissé ellazulni. Felemelve feje még hátrabukik, a szülőnek tartania kell a kezével, hason fekve viszont próbálja már kiemelni, fordítani valamelyik irányba. Mozgó, élénk színű tárgyakra 1-2 percig figyel. Ha hangot hall csökken az aktivitása, ez is a figyelem jele.
2 hónapos kor: A fej felemeléskor egyre kevésbé csuklik le, hason fekve arcát kiemeli, fejét mindkét irányba fordítja. Oldaláról hátára képes legördülni. Mivel a keze már kevésbé van ökölbe szorítva, néha megfog tárgyakat, de ezek még véletlenszerűen működnek. Kezét, ha a látóterébe kerül, nézegetheti. Szemével követi a körülötte mozgó embereket, hangok felé fordítja a fejét. Izmai már nem feszesek, csak akkor merevedik le, ha valaki hirtelen nyúl hozzá, vagy hideg a gondozó keze. Megjelenik az első tudatos mosoly, amit szociális mosolynak hívunk.
3 hónapos kor: A fejét már meg tudja tartani. Karjai ritkán vannak behajlítva, inkább nyújtott helyzetben vannak. A végtagjait egyre többet mozgatja. Medencéjét emelgeti, esetleg megpróbálhat oldalra fordulni a hátáról. Hason fekve a fejét és a vállát kiemeli. Kezét tudatosan nézegeti, játszik vele. A kezébe adott tárgyakat megtartja, esetleg rázó mozdulatokat tehet pl.: csörgő. Figyel a beszélőre, száját formázni próbálja. A mozgás és a hangadás, mint örömforrás jelenik meg ebben a korban. Az együttműködés képessége is kezd kialakulni pl.: meglátja a cumisüveget nyitja a száját. Már nemcsak mosolyog, hanem hangosan kacag is. Az anya közeledtére mosollyal válaszol.
4 hónapos kor: Fejét biztonságosan meg tudja tartani. Oldalára fordul, és visszaforduláskor már a helyét is képes változtatni. Oldalfekvésből néha sikerülhet a hasra fordulás is. Hason fekve fejét és vállát kiemeli. Egyik, vagy minkét karjával ki is támasztja magát, ezt hívjuk „angyalka-tartásnak”. A kezével is sokat játszik. Az elébe rakott, vagy az elé tartott tárgyakért nyúl, a megragadott dolgot eleinte nehezen engedi el, ilyenkor többnyire sírva fakad, hogy vegyék el tőle. Előfordulhat, hogy egy másik játékért nyúlva az előzőt akaratlanul elengedi. Elkezdi tapogatni a tárgyakat, ez először csak véletlenszerű simítás, csak később válik tudatossá. Mivel kezét még nem tudja pontosan irányítani, sokszor tapasztalhatjuk, hogy mellé fog, vagy mást fog meg, miközben ellentétes irányba néz. Ha figyel, valamire a szája nyitva van, szemöldökét kissé összevonja. Megjelenik a megfogott tárgyak „kóstolgatása” is. Etetéskor az üvegre, pohárra teszi a kezét. A fürdetést kimondottan szereti.
5 hónapos korára már biztosan fordul mindkét oldalára, hasra is néha, de a hasról vissza fordulás még nehézségekbe ütközik, ilyenkor gyakran sírva fakad, ha a sok-sok próbálkozást végül siker koronázza, boldogan mosolyog. Biztosan nyúl, a kiszemelt játékot két kézzel fogja meg, markolássza, egyik kezéből megpróbálja a másikba átrakni. Ez még nem mindig sikerül, ilyenkor elejti a tárgyat. A tárgyak „kóstolgatása” egyre intenzívebb. A fogás képessége, a megfogott dolgok szájba vétele nagymértékben elősegíti a csecsemő értelmi fejlődését, mivel így ismerkedik az őt körülvevő világgal pl.: hideg-meleg, érdes-sima közötti különbség stb. Az ismerős személyeket, hangokat, tárgyakat felismeri, ezáltal az emlékezés képessége kezd fejlődni. A csecsemő viszont még a jelenben él, az idő tagolódása viszont ezzel az első lépcsőfokkal kezd kialakulni. Az emlékezés fejlődése, segíti az alkalmazkodás képességét a külvilág felé. Leghamarabb az emberi arcokat ismeri fel. 4-5 napig még emlékszik rájuk, de 1 hét múlva már nem. Gondozás közben együttműködik és segíteni is próbál pl.: nyújtja a kezét, ha fel akarjuk venni.
Dobóczi Anikó
védőnő
Felhasznált irodalom: Szél Éva: Az egészséges gyermek fejlődése, táplálása, gondozása (Semmelweis Kiadó, 2008)